ایرانیان مقیم خارج از کشور

ایرانیان مقیم خارج از کشور

جالب است که بدانیم بر طبق آمار ارائه شده توسط اداره ی سرشماری آمریکا تنها بین 1.5 تا 2 میلیون ایرانی تبار در آمریکا وجود دارد که حدود 850000 نفر از آنها در لس آنجلس زندگی میکنند. به همین دلیل، از منطقه لس آنجلس تحت عناوینی چون "تهرانجلس" و یا "ایرانجلس" یاد میشود.

انسانها در طول تاریخ همواره به دنبال مهاجرت از نقطه ای به نقطه ای دیگر بوده و به ندرت به یکجا نشینی عادت کرده اند عوامل مختلفی در این قضیه موثر بوده ؛ گاهی جنگ گاهی عوامل طبیعی گاهی از سرکنجکاوی و گاهی هم کوششی بوده برای یافتن مکانی بهتر برای زندگی و رفاه بیشتر.

جالب است که این عادت تابحال نیز برای انسانها ادامه داشته و همواره برخی از کشورها موقعیتهای به مراتب مناسبتری را برای زندگی مهاجران فراهم کرده و بعنوان وطن دوم سکوی پرتابی برای موفقیت و داشتن زندگی ایده ال برای مهاجران بوده اند تا آنجا که سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است که اکنون بیش از 250 میلیون مهاجر درسراسر دنیا وجود دارد.

ایرانیان مقیم خارج از کشور

در سالهای اخیر نیز ایرانیان به طور متناوب بنابر دلایل مختلفی به فکر مهاجرت و یافتن کشور دیگری برای زندگی بوده و به طور کلی ایران بعد از انقلاب سال 57 بعنوان یکی از کشورهای با خروجی بالا در مهاجران در جهان شناخته میشود.

در سالهای گذشته مهاجرت به کشورهای خارجی تقریبا مختص طبقه مرفه و برخودار جامعه بوده اما در سالهای اخیر بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیز در تکاپوی مهاجرت افتاده اند. بحران‌های اقتصادی و شرایط اجتماعی داخل ایران، آسان شدن شرایط بین المللی، گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و درنتیجه تبادل سریع اطلاعات مهاجرتی و. . . انگیزه ایرانیان را برای مهاجرت به کشورهای خارجی به ویژه اروپا و آمریکا را به طور چشمگیری افزایش داده است.

اگرچه آمار دقیقی از جامعه ایرانیان خارج نشین در دسترس نیست اما آمارهای غیررسمی جمعیت ایراینان مقیم خارج از کشور را را بالغ بر هفت میلیون نفر و حتی تا ده میلیون نفر تخمین میزنند.

جالب است که بدانیم بر طبق آمار ارائه شده توسط اداره ی سرشماری آمریکا تنها بین 1.5 تا 2 میلیون ایرانی تبار در آمریکا وجود دارد که حدود 850000 نفر از آنها در لس آنجلس زندگی میکنند. به همین دلیل، از منطقه لس آنجلس تحت عناوینی چون "تهرانجلس" و یا "ایرانجلس" یاد میشود.

مهاجرت ایرانیان

نکته مهم در مورد ایرانی های مقیم خارج و بویژه آمریکا موفقیت های آنهاست به طوری که در یکی از محاسبات دانشگاه ام آی تی در سالهای گذشته صورت گرفته این گروه مهاجر توانسته بودند که 50 درصد بالاتر از حد میانگین جامعه در آمریکا درآمد کسب کنند.

همچنین از نظر تحصیلات هم از بین 67 گروه مهاجر، ایرانی ها رتبه دوم را در این کشور در اختیار داشتند.

بر کسی پوشیده نیست که مهاجرت هموطنان به خارج از کشور، وابسته به عوامل بسیاری است که در صدر این فاکتورها میتوان به متغیرهای اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی و مذهبی اشاره کرد.

بی شک نمی توان دلیل یکسانی برای مهاجرت همه ایرانیان مقیم خارج از کشور به کشور های خارجی بیان کرد و طبق نظر جامعه شناسان علت مهاجرت در هر دوره متفاوت است و کاملا آشکار است که هرکدام از ایرانیان دلایل خاص و موجه به خود را برای مهاجرت داشته و دارند.

اما طبق پژوهشهای انجام شده در این زمینه یافتن فرصت های شغلی؛ مهمترین عامل مهاجرت ایرانیان در دوره های مختلف محسوب میشود مثلا بر پایه همین تحقیقات صورت گرفته بعد از جنگ از سال های ۵۵ تا ۶۵ یک افزایش جمعیتی وجود داشت و فرزندان این دوران به سن دانشگاه رسیدند و در نتیجه تعداد زیادی از آنها برای ادامه تحصیل و یافتن شغل مهاجرت کردند و یا طبق آمار مهاجران ایرانی در کشور آمریکا از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ هر دهه ۷۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است و پس از آن انگلیس، کانادا، سوئد و کشورهای اروپای شمالی دارای بیشترین مهاجران ایرانی محسوب می شده اند که با توجه به قوانین سخت گیرانه ای که این کشورها اتخاذ می کنند و محدودیت های شغلی که وجود دارد، به نظر می رسد نیروی متخصص و نخبگان شامل بیشترین مهاجران محسوب می شوند.

بله در واقع کسانی که به این کشورها مهاجرت کرده و می کنند متخصص و کار آفرین هستند، کسانی هستند که به تولید دانش، علم و ثروت می پردازند، لذا هرکدام از این افراد که جذب بازار کار در کشورهای دیگر می شوند طبیعتا بر رشد اقتصادی این کشورها اثر مثبت خواهد داشت و متاسفانه برای کشور ما و کشورهای دیگر که مهاجرفرست هستند، اثر منفی بر رشد اقتصادی و توسعه خواهد داشت.

هرچند که آمار رسمی در زمینه زیان مادی خروج هموطنان از کشور بویژه افراد تحصیلکرده و متخصص در کشور وجود ندارد اما قطعا تبعات و هزینه های تحمیلی آن بر اقتصاد ضعیف و شکننده کشور بسیار زیاد خواهد بود و به سختی قابل جبران میشود وحتی به عقیده برخی از کارشناسان زیان معنوی آن غیرقابل جبران خواهد بود.

زیان مهاجرت بر اقتصاد

البته گاهی بحث دیگری هم مطرح میشود و عنوان میشود که مهاجرین اگر در کشورخود بمانند چون زمینه های استفاده از تخصص آنها وجود ندارد، توانایی هایشان هم به هدر خواهد رفت لذا اقتصاددانان، جمعیت شناسان و جامعه شناسان اروپایی مطرح می کنند که حتی این مهاجرت ها می تواند به سود کشورهای در حال توسعه هم بوده و بحث مازادهای بازگشتی را مطرح می کنند.

یعنی آن چیزهایی که مهاجران به کشور خود می فرستد یا با خود می آورد. این مازادهای بازگشتی شامل تخصص و تجربه ای است که فرد با خود می آورد یا پول هایی است که به کشور خودشان منتقل می کنند. مثلا بعضی از اقتصاددانان می گویند از علل اصلی رشد و توسعه ترکیه در دهه های اخیر این بوده که مهاجران ترکی که به آلمان مهاجرت کردند، مازاد بازگشتی را به ترکیه فرستادند و در کشورشان سرمایه گذاری و زمینه های رشد و توسعه ترکیه را فراهم کردند البته نباید فراموش کنیم که این بحث در همه کشورها از جمله ایران جلوه بارزی نداشته و متاسفانه بعلت سیاستهای غلط نمود آشکاری تا بحال نداشته است...

بی شک برطرف کردن عوامل بازدارنده از چهره کشور و افزایش جذابیت‌های زندگی در داخل ایران بهترین گزینه برای ماندن این بخش با اهمیت از جامعه خواهد بود. گواه این موضع نیز این مسئله است که بخش بزرگی از ایرانیان مهاجرت کرده نه تنها ایرانی بودن خود را پنهان نکرده بلکه در بسیاری از موارد آنرا مایه افتخار خود میدانند ، به عبارت ساده‌ترزمانیکه یک ایرانی تصمیم به مهاجرت میگیرد تنها در صورتی از نیت خود چشم پوشی می‌نماید و ماندن در ایران را بر مهاجرت به جهان مدرن، مرفه، آزاد و پر زرق و برق خارج ترجیح خواهد داد که ایران در بسیاری اززمینه‌های یاد شده به استانداردهای اروپایی نزدیک شود یا حداقل نسبت به وضعیت فعلی تا حد چشمگیری پیشرفت قابل لمسی یابد.

آشکار است که دولتها (در معنای حاکمیت) از جنبه تصمیمات داخلی برای کنترل یا پیشگیری از مهاجرت، امکان انتخاب سیاستها و رویکردها ی مختلفی خواهند داشت اما نسبت به جامعه بزرگ ایرانیان خارج از کشور آنچه مهم و بنیادی به ‌نظر می‌رسد، نیاز مبرم به اقدامات مدبرانه و دقیق دولتها در راستای برقراری ارتباطی دوسویه و سازماندهی این بخش از ملت ایران است.

مهاجران ایرانی

مهاجرت وجود دارد ولی آنچه که مهمتر است این است که ما بتوانیم مکانیسم هایی را ایجاد کنیم تا مهاجران یک تعامل مثبتی با کشور داشته باشند و این ارتباط مثبت از طریق ایجاد یک برخوردهای بین فرهنگی، اقتصادی و مبادله هایی صورت بگیرد.

زمانیکه ارتباط فرد مهاجر با کشورش پس از مهاجرت قطع نشود و با سرزمین خود مرتبط باشد در حقیقت یک بستر مناسبی را برای پیشرفتهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی فراهم کرده ایم.

ما نمی توانیم مانع مهاجرت شویم، افراد آزاد هستند هر کجای دنیا بخواهند زندگی کنند. در اصل ما باید زمینه ها را فراهم کنیم که ایرانی ها کمتر تمایل داشته باشند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، در واقع باید جاذبه های درونی کشور را بالا ببریم. دوم کسانی هم که مهاجرت می کنند در واقع این مهاجرت بازگشت پذیر باشد. ارتباط و تعامل وجود داشته و بتوانند با کشور خودشان تعامل داشته باشند که این تعامل می تواند خود منجر به رشد و بهبود توسعه اقتصادی شود.

گروه بزرگی از ایرانیان خارج از کشور بعد از مهاجرت نیازمند رسیدگی و پیگیری کارهای خود در ایران هستند که طیف وسیعی از خدمات و سرویسها را شامل میشود از نیازهای کوچک گرفته تا دریافت خدمات تخصصی در حوزه هایی همچون مسائل حقوقی یا اداری .

مهاجران ایرانی

طبق بررسی ها و تحقیقاتی که در این زمینه توسط موسسه ویژگان صورت گرفته عمده نیازهای ایرانیان خارج از کشور را میتوان به طور کلی در چند بخش دسته بندی کرد :

1- دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد آخرین قوانین کنسولی و نحوه انجام کارهای مورد نیاز در نمایندگی های ایران در خارج از کشور

2- مشاوره و پیگیری مسائل و امور حقوقی در داخل ایران بویژه در مسائلی همچون ازدواج و طلاق و مسائل ملکی

3- رسیدگی به امور دانشجویی همچون : تمدید معافیت ، ارزشیابی مدارک ، تعیین تکلیف وضعیت نظام وظیفه

4-انجام کارهای اداری مورد نیاز در ایران همچون دریافت گواهی عدم سوپیشینه و یا دریافت شناسنامه برای فرزند

5- انجام امور شخصی و پیگیری کارهای نیمه تمام در ایران مانند پرستاری از والدین و یا سرکشی به املاک

در موارد یاد شده دو عامل بعنوان مشکل و نگرانی همواره از جانب هم میهنان خارج از کشوریاد میشود: زمان و هزینه

در بسیاری از موارد دیده شده که ایرانیان خارج از کشور برای انجام و رسیدگی به برخی از کارهای بزرگ و کوچک خود در ایران متحمل هزینه های بسیار شده اند مسافرت تا ایران برای همه و از هر کشوری هزینه بر خواهد بود بخصوص زمانیکه برای آن برنامه ریزی نشده باشد فشار مالی مضاعفی را برای افراد خواهد آورد .

در برخی از موارد نیز هزینه مالی شاید چندان به چشم نیاید اما زمان اهمیت دیگری دارد یعنی افراد با توجه به مسائل کاری و مسئولیتهای شغلی که دارند نمیتوانند در یک زمان مشخص نسبت به رسیدگی به کارهای مورد نیاز خود در ایران اقدام کنند بخصوص با توجه به اختلاف روزهای تعطیل و مناسبتها در ایران و خارج از کشور مثلا در ایام نوروز ادارات ایران تعطیل هستند و یا در تعطیلات سال جدید میلادی ترافیک پروازها بالا است

با توجه به این مسائل و مشکلات یاد شده یکی از گزینه های پیش رو استفاده از خدمات موسسه ویژگان می باشد ؛ کارشناسان ویژگان همواره میکوشند تا علاوه بر ارائه مشاوره و راهنمایی درزمینه های مورد نیاز ایرانیان مقیم خارج از کشور نسبت پیگری و رسیدگی به این امور نیزسرویس های ویژه ای را داشته باشند پیشنهاد میکنیم جهت دریافت خدمات تخصصی در کوتاهترین زمان ممکن با ما در تماس باشید: این کار به سادگی و فقط با ثبت درخواست در سایت انجام خواهد شد و سایر اقدامت توسط کارشناسان موسسه طی یک فرایند کاملا مشخص آگاهی رسانی خواهد شد